Select Page

Ως Λογοθεραπεία ορίζεται εκείνη  η επιστήμη που εστιάζει: στις διαταραχές που αφορούν τον λόγο, την ομιλία και την φωνή, όσον αφορά την πρόληψη, την διάγνωση αλλά και την θεραπεία τους.

Όπως γίνεται αντιληπτό από την καθημερινή μας πραγματικότητα, ο λόγος αποτελεί το θεμέλιο της γλωσσικής και μη γλωσσικής επικοινωνίας του παιδιού, με την οικογένεια του, με τα πρόσωπα με τα οποία συναναστρέφεται  στο σχολείο του, με τους φίλους του και γενικότερα με την κοινωνία.

Ο λόγος όμως δεν αποτελεί απλά μέσο επικοινωνίας, αλλά και τον βασικότερο παράγοντα για την γνωστική, την ψυχοκοινωνική, και την συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού.

 

Γιατί εμφανίζονται προβλήματα στον λόγο;

Γιατί όσο το παιδί αναπτύσσεται πιθανότατα να μην κατακτά οποιοδήποτε στοιχείο του λόγου, γεγονός που οδηγεί σε γενική καθυστέρηση της χρήσης και της κατανόησης του συστήματος του λόγου.

 

Σε ποιους παράγοντες ανάγεται αυτή η καθυστέρηση κατάκτησης του συστήματος του λόγου;

Σε μια γενική έλλειψη ωριμότητας όσον αφορά την έκφραση, η οποία είναι αντιμετωπίσιμη με την πάροδο του χρόνου. Αυτή η έλλειψη ωριμότητας μπορεί να οφείλεται στο κεντρικό νευρικό σύστημα.

Σε κάποια νοητική καθυστέρηση, διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή (αυτισμός)

Σε Διαταραχή του λόγου, η οποία μεταφράζεται ως δυσκολία εφαρμογής κανόνων σε οποιοδήποτε επίπεδο λόγου από το παιδί. Στην γλώσσας στην κωδικοποίηση, και στην αποκωδικοποίηση του μηνύματος, αλλά και στην ομιλία

 

Ποιές ενδείξεις υποδεικνύουν την καθυστέρηση του λόγου;

Ιδιαίτερα θα πρέπει να προβληματιζόμαστε όταν ένα παιδί:

  1. Έως 12 μηνών:
  • δεν μπορεί να παράγει κάποιους ήχους της ομιλίας όπως π.χ. -α, -ε, -μπ, -τζ, -γκ -π, , -μ, -ν,-τα, -κ.
  • δεν βαβίζει, δηλαδή αδυνατεί να προφέρει μαζί η χωριστά ορισμένες συλλαβές και δεν αναπαράγει δικούς του ήχους ή του περιβάλλοντος του όπως  π.χ -μα, -μπα, -κα, -ντα ντα ντα, -ατα, -αγκου κτλ.
  • έχει μονότονο κλάμα.
  • δεν έχει αντίδραση στην φωνή των μελών της οικογένειας του, όταν αυτά το καλούν, ή του απευθύνουν τον λόγο χωρίς να βρίσκονται μπροστά του, ή κάπου μέσα στον χώρο όπου να μπορεί να τα δει.
  • δεν αντιδρά στους περιβαλλοντικούς ήχους.
  1. Έως 24 μηνών
  • Με εξαίρεση λέξεις όπως μπαμπά ή μαμά αδυνατεί να προφέρει άλλες, ακόμη και για απλά συνήθη αντικείμενα .
  • Δεν υποδεικνύει με κινήσεις των χεριών τους οικείους του ανθρώπους, ή ακόμη και συνήθη αντικείμενα του σπιτιού κ.α.
  • Δεν επιτελεί όσα του υποδεικνύουν τα μέλη της οικογένειάς του ως εντολές.
  1. Έως 3 ετών
  • Δεν μπορεί να συνθέσει προτάσεις ή φράσεις που να αποτελούνται από δύο η περισσότερες λέξεις.
  • Αργεί πολύ να κατανοήσει απλές προτάσεις που του λέμε
  1.  Έως 4-6 ετών
  • Η ομιλία του είναι ακατανόητη από τους ανθρώπους του περιβάλλοντός, όταν συντάσσει προτάσεις.

 

Επίσης ανησυχητικές είναι οι ενδείξεις όταν:

 

α) ο λόγος του παιδιού δεν παρουσιάζει εξέλιξη αλλά ξαφνικά σταματά και ακολουθεί πορεία επανάληψης ή ακόμη και παύσης, σίγασης.

β) κατά την διάρκεια της ομιλίας διακρίνεται μια ένρινη απόχρωση

γ) Το παιδί τραυλίζει

δ) Το παιδί αδυνατεί να θυμηθεί ονομασίες γνωστών αντικειμένων και αναφέρεται σε αυτά περιγραφικά όπως π.χ. αντί να πει την λέξη «καπέλο» λέει «… αυτό που βάζουμε στο κεφάλι…»

 

 

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Η εργοθεραπεία είναι η εφαρμοσμένη επιστήμη και το επάγγελμα υγείας που παρέχει εξειδικευμένη θεραπευτική αγωγή, για να βοηθήσει τα παιδιά να αναπτύξουν, να επανακτήσουν, και να διατηρήσουν ικανότητες απαραίτητες για να συμμετάσχουν σε όλες τις εκφράσεις της ζωής τους.

Α1) Τι κάνει ο εργοθεραπευτής;

Οι εργοθεραπευτές πετυχαίνουν μέσα από συγκεκριμένες τεχνικές να βοηθήσουν τα παιδιά να πραγματοποιούν δραστηριότητες, οι οποίες ενισχύουν την ικανότητά τους τόσο στην καθημερινή τους ζωή όσο και στο περιβάλλον τους.

Α2) Τι είναι Αισθητηριακή ολοκλήρωση;

Η Αισθητηριακή ολοκλήρωση είναι νευροβιολογική διαδικασία που αφορά την ολοκλήρωση και αποκωδικοποίηση ενός ερεθίσματος αισθητηριακού στον εγκέφαλο. Επομένως μια διαταρχή της αισθητηριακής ολοκλήρωσης είναι όταν ερεθίσματα αισθητηριακά δεν μπορούν να οργανωθούν κατάλληλα στον εγκέφαλο με αποτέλεσμα να προκαλούνται προβλήματα στην ανάπτυξη, στην επεξεργασία της πληροφορίας, και στη κοινωνική συμπεριφορά του παιδιού.

Η Αισθητηριακή ολοκλήρωση εστιάζεται στις τρείς αισθήσεις που είναι πολύ βασικές. Στην απτική, στην αιθουσαία, και στην ιδιοδεκτική.

Οι τρείς αυτές αισθήσεις συνδέονται ακόμη και πρίν την γέννηση του παιδιού και αναπτύσονται καθ’όλη τη διάρκεια της ωρίμανσης και αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον του.

Ακόμη οι αισθήσεις αυτές συνδέονται και με τις υπόλοιπες αισθήσεις όπως με την ακοή και όραση, και μας επιτρέπουν να αντιλαμβανόμαστε, να αποτυπώνουμε και να αντιδράμε σε διαφορετικά ερεθίσματα στο περιβάλλον μας.

Τι είναι το απτικό Σύστημα;

Το απτικό Σύστημα περιλαμβάνει νεύρα κάτω από την επιφάνεια του δέρματος που στέλνουν πληροφορίες στον εγκέφαλο. Ολες αυτές οι πληροφορίες αφορούν την αφή, την πίεση, τη θερμότητα, και τον πόνο.

Τι σημαίνει όταν ένα παιδί έχει δυσλειτουργία του απτικού συστήματος;

Σημαίνει ότι μπορεί να αποφεύγει την σωματική επαφή, να αρνείται να φάει συγκεκριμένες τροφές με συγκεκριμένη υφή, να αρνείται να φορέσει ρούχα από συγκεκριμένο ύφασμα, να παραπονιέται όταν του πλένουν τα μαλλιά η το πρόσωπο. Ένα δυσλειτουργικό απτικό σύστημα μπορεί να οδηγήσει σε λανθασμένη αντίληψη της επαφής η του πόνου και το παιδί να οδηγηθεί σε απομόνωση, διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα.

Τι είναι το Αιθουσαίο Σύστημα;

Το Αιθουσαίο Σύστημα αναφέρεται στις δομές του λαβύρινθου (έσω αυτί) που ανιχνεύει την κίνηση και τις αλλαγές στη θέση της κεφαλής.

Τι σημαίνει όταν ένα παιδί έχει δυσλειτουργία του αιθουσαίου συστήματος;

Σημαίνει όταν το παιδι παρουσιάζει φοβίες σε κινητικές δραστηριότητες (κούνιες,τσουλήθρες,ράμπεςκ.τ.λ) Ισως αυτά τα παιδιά να φαίνονται αδέξια, και να αναζητούν εικόνες αιθητηριακές εμπειρίες όπως να στροβιλίζεται, να πηδάει,η να γυρίζει γύρω- γύρω.

Τι είναι το Ιδιοδεκτικό Σύστημα;

Το Ιδιοδεκτικό Σύστημα αφορά τους μύες, τις αρθρώσεις, και τους τένοντες. Και όταν λειτουργεί φυσιολογικά το στόμα μπορεί να λειτουργήσει αυτόματα σε διαφορετικές καταστάσεις.

Τι σημαίνει όταν ένα παιδί έχει δυσλειτουργία του Ιδιοδεκτικού συστήματος;

Σημαίνει όταν το παιδί παρουσιάζει αδεξιότητα, μια τάση να πέφτει, μια δυσκολία να χειριστεί τα μικρά αντικείμενα (κουμπιά, μικρά παιχνίδια), να τρώει απρόσεκτα και να αποφεύγει κινητικές δραστηριότητες. Συχνά επίσης παρουσιάζονται προβλήματα στις αδρές και στις λεπτές κινήσεις, με αποτέλεσμα γλωσσικές ελλείψεις, και μειωμένη μαθησιακή επίδοση.

Στο κέντρο μας λειτουργεί εξειδικευμένη αιθουσα αισθητηριακής ολοκλήρωσης (βλέπε foto-proagontas)

Μια αίθουσα ασφαλής, οργανωμένη,(με κούνιες, σχοινιά, αναρίχηση, και με τις προδιαγραφές εκείνες που θα βοηθήσουν μέσα από ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα να αποκτηθούν οι λειτουργίες που αφορούν στο απτικό, αιθουσαίο, και Ιδιοδεκτικό Σύστημα, λειτουργίες που θα βοηθήσουν το παιδί να αρχίσει να αλληλεπιδρά με το περιβάλλον με ένα τρόπο πιο δημιουργικό και πιο ευχάριστο.