Select Page

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Η τηλεόραση είναι ένα Μ.Μ.Ε. που αποτελεί εδώ και τρεις δεκαετίες αναπόσπαστο κομμάτι της ελληνικής οικογένειας. Αποτελείται από πολύ γρήγορη διαδοχή εικόνων, σκηνών και γεγονότων. Οι οπτικοί της ερεθισμοί προσελκύουν όλους μας όπως και το παιδί της προσχολικής ηλικίας (0 ως 6 χρονών).

Σ’ αυτά τα χρόνια ο εγκέφαλος του παιδιού αναπτύσσεται γοργά και δημιουργούνται οι νευρικές συνάψεις μεταξύ των νευρικών κυττάρων που συμβάλλουν στις πνευματικές δεξιότητες που θα έχει αργότερα σαν ενήλικος.

Έτσι η τηλεόραση μπορεί αν χρησιμοποιηθεί σωστά :

  • Ÿ να συμβάλλει θετικά στη μάθηση
  • Ÿ ν’ ανοίξει νέους ορίζοντες στο παιδί
  • Ÿ να γίνει πηγή πληροφοριών και ενημέρωσης
  • Ÿ να το ψυχαγωγήσει.
  • Ενώ αντίθετα αν το παιδί παρακολουθεί :
  • Ÿ πολλές ώρες ημερησίως
  • Ÿ προγράμματα με σκηνές βίας και σεξ
  • Ÿ πολλές διαφημίσεις

τότε θα μιλάμε για αρνητική επίδραση στην ψυχοσωματική του ανάπτυξη.

Μερικές αρνητικές επιπτώσεις της τηλεόρασης είναι :

  • Η παχυσαρκία ( έλλειψη άσκησης, τσιμπολόγημα μπροστά στην τηλεόραση )
  • Η έλλειψη προσοχής ( έρευνες έχουν δείξει ότι παιδιά που παρακολουθούν πολλές ώρες τηλεόραση στην προσχολική ηλικία αργότερα έχουν προβλήματα στην σχολική επίδοση λόγω μειωμένης ικανότητας συγκέντρωσης ).
  • Επιθετική συμπεριφορά, συνηθίζουν τη βία.
  • Διαταραχές ύπνου ( λόγω της αδυναμίας να ξεχωρίσουν το πραγματικό από το φανταστικό, αποκτούν φοβίες, έχουν εφιάλτες ).
  • Καταναλωτική μανία ( λόγω διαφήμισης κυρίως προϊόντων ανθυγιεινών ή περιττών για την ηλικία τους ).

Απ’ όλα τα παραπάνω διαφαίνεται ότι ο γονιός είναι αυτός που θα πρέπει να συμβάλλει στο να μην έχει η τηλεθέαση στο παιδί του αρνητικές επιπτώσεις.

Έτσι ο γονιός:

  • δεν αφήνει την τηλεόραση άσκοπα ανοιχτή όλη τη μέρα
  • αποτελεί ο ίδιος παράδειγμα για το παιδί χρησιμοποιώντας την τηλεόραση για ψυχαγωγία και ενημέρωση και όχι για να περνά απλώς την ώρα του
  • βλέπει τηλεόραση μαζί με το παιδί και του εξηγεί οποιαδήποτε απορία έχει.
  • δε βάζει τηλεόραση μέσα στο παιδικό δωμάτιο
  • προσπαθεί ώστε το παιδί ως 2 χρονών να μη βλέπει τηλεόραση και από τα 2 ως 6 να βλέπει περίπου 1 ώρα καθημερινά.

Ποιες εκπομπές όμως μπορούν να επηρεάσουν θετικά την ανάπτυξη του παιδιού της προσχολικής ηλικίας;

  • Ποιοτικά κινούμενα σχέδια και παιδικές ταινίες χωρίς σκηνές βίας ( πάντα με την παρουσία του γονιού)
  • Μεταγλωττισμένα ντοκιμαντέρ με εύκολη αφήγηση σχετικά με ζώα και φυτά ήθη και έθιμα της χώρας μας αλλά και άλλων χωρών .
  • Εκπομπές με κατασκευές και χειροτεχνίες που θα δώσουν ώθηση για δημιουργία και απασχόληση στο παιδί.
  • Αξιόλογα μουσικά προγράμματα , παραστάσεις μπαλέτων, παραδοσιακών χορών, Καραγκιόζη.
  • Αθλητικά γεγονότα, αγώνες ποδοσφαίρου, μπάσκετ, βόλεϊ, στίβου, γυμναστικής ( συμβάλλουν στην ανάπτυξη της μαθηματικής σκέψης, ωθούν σε ενασχόληση με αθλήματα ).